Ενδιαφέροντα άρθρα

Τα φαγητά της Καθαρής Δευτέρας - Γράφει η διατροφολόγος Ρούλα Γουρουντή

Η Καθαρά Δευτέρα σηματοδοτεί τη λήξη της αποκριάς και την έναρξη της νηστείας. Το ξεκίνημα της Σαρακοστής γιορτάζεται με νηστίσιμα εδέσματα, που συνηθίζεται να είναι άφθονα σε ένα Ελληνικό τραπέζι.

Η συγκεκριμένη μέρα θεωρητικά θα μπορούσε να αποτελεί ένα πολύ υγιεινό τραπέζι. αφού οι τροφές που καταναλώνονται είναι φρούτα, λαχανικά, όσπρια, λαγάνα, σουσάμι, θαλασσινά, ελαιόλαδο, ελιές, ταχίνι, κτλ. Όλες αυτές οι τροφές είναι πλούσιες μεν σε θρεπτικά συστατικά, αν δεν προσέξουμε όμως και υπερβάλλουμε (όπως συνηθίζουμε να κάνουμε τέτοιες μέρες), ίσως χάσουμε μέρος από την απόλαυση της ημέρας.

Την τιμητική τους έχουν ο ταραμάς, η λαγάνα και ο χαλβάς, ενώ δεν λείπουν από το τραπέζι, τα θαλασσινά, η παραδοσιακή φασολάδα ή γίγαντες και τα λαχανικά τουρσί.

Ταραμοσαλάτα
Ο ταραμάς είναι τα αυγά ψαριών όπως κυπρίνου, μπακαλιάρου ή άλλου είδος ψαριού και αποτελεί την πρώτη ύλη για την παρασκευή της ταραμοσαλάτας στην οποία προσθέτουμε ψωμί ή πατάτα, κρεμμύδι και ελαιόλαδο. Η ταραμοσαλάτα αποτελεί πλούσια πηγή πρωτεϊνών υψηλής βιολογικής αξίας, βιτ. Α, βιτ. D, ψευδάργυρο, φώσφορο, κάλιο, μαγνήσιο και βιτ. C, αφού προσθέτουμε λεμόνι. Λόγω της υψηλής περιεκτικότητας σε αλάτι καλό θα είναι να καταναλώνεται με προσοχή από άτομα που έχουν πρόβλημα με την υπέρταση.

Λαγάνα
Το ψωμί των ημερών είναι η λαγάνα όπου πρόκειται άζυμο ψωμί που παρασκευάζεται μόνο για την περίσταση αυτή. Αποτελείται κυρίως από υδατάνθρακες προσφέροντας μας ενέργεια αλλά και άλλα πολύτιμα συστατικά σε μικρές ποσότητες όπως βιτ. Α, βιτ. D, βιτ. Ε, βιτ. Κ, βιταμίνες συμπλέγματος Β, λιπαρά οξέα, λιγνάνες και ιχνοστοιχεία από το σουσάμι και το ελαιόλαδο που χρησιμοποιούνται κατά τη παρασκευή του. Αν παρασκευαστεί με αλεύρι ολικής άλεσης (πλέον κυκλοφορούν και στην αγορά ακόμα και πολύσπορες λαγάνες), είναι και πλούσια πηγή φυτικών ινών.
Κόβεται πάντα με το χέρι, αλλά φροντίζουμε να μην το παρακάνουμε. Αν θέλουμε να την ευχαριστηθούμε καθ'όλη τη διάρκεια της μέρας, μπορούμε να φάμε ένα κομμάτι στο πρωινό μας, ιδανικά με ταχίνι και κάποιο φρούτο, καθώς και με λίγη ταραμοσαλάτα και λαχανικά το βράδυ.

Θαλασσινά
Όσοι από εμάς έχουν και το προτέρημα να ζουν κοντά σε θάλασσα την ημέρα αυτή θα απολαύουν και φρέσκα όστρακα! Γυαλιστερές, κυδώνια, μύδια, γαρίδες, καραβίδες γενικά θαλασσινά τα οποία άδικα τα έχουμε ενοχοποιήσει για την αύξηση της χοληστερίνης!! Αποτελούν πλούσιες πηγές πρωτεϊνών υψηλής βιολογικής αξίας, βιτ. D, βιτ. B12, Ω3 λιπαρά οξέα, σελήνιο και ψευδάργυρο.
Προσοχή στην επιλογή θαλασσινών: Αν είναι κατεψυγμένα, πρέπει να προσέξετε τη συσκευασία τους (ημερομηνία λήξης, να μην είναι ανοιγμένη κ.λπ.). Αν αγοράσετε φρέσκα, θα πρέπει να προσέξετε τα οργανοληπτικά τους χαρακτηριστικά και ιδιαίτερα την οσμή τους. Ιδιαίτερη προσοχή στα «ελευθέρας βοσκής» οστρακοειδή. Όσα δεν είναι ζωντανά, δεν θα πρέπει να καταναλώνονται. Όταν τα αχνίζετε πρέπει να ανοίγουν, ενώ αυτά που τρώγονται ωμά να κινούνται μόλις τους ρίξετε λεμόνι.

Τουρσί
Τουρσί είναι μια λέξη που σημαίνει ξινό και πρόκειται για λαχανικά διατηρημένα μέσα σε άλμη. Πρόκειται για ένα προϊόν αρκετά χαμηλής τιμής αλλά υψηλής ποιότητας που ευνοεί την υγεία του εντέρου και του στομάχου μας, αφού είναι πλούσιο σε προβιοτικά (ειδικά το σπιτικό τουρσί). Έχει λίγες θερμίδες, αλλά χρειάζεται προσοχή ειδικά στα άτομα με πρόβλημα υπέρτασης, λόγω της μεγάλης ποσότητας νατρίου που περιέχει.

Όσπρια
Παραδοσιακά τρώμε φασόλια σε κάποια μορφή την Καθαρά Δευτέρα. Είτε γίγαντες, είτε μαυρομάτικα σαλάτα, είτε παραδοσιακή φασολάδα. Τα φασόλια είναι υψηλής περιεκτικότητας σε πρωτεΐνη και ιχνοστοιχεία και χαμηλής σε λιπαρά. φυτικές ίνες, βιταμίνες Β, μαγνήσιο και κάλιο.

Χαλβάς
Ο χαλβάς παρασκευάζεται από ταχίνι σε συνδυασμό με μέλι ή σιρόπι ζάχαρης ή πετιμέζι ή χαρουπόμελο. Στο εμπόριο μπορείτε να το βρείτε σε διάφορες γευστικές παραλλαγές όπως βανίλια, με αμύγδαλα, με φουντούκια, με σταφίδες, με κακάο, ανάμικτος (μισός βανίλια και μισός κακάο) ή με επικάλυψη σοκολάτας. Χάρη στο σουσάμι και τους ξηρούς καρπούς που περιέχει ο χαλβάς προσφέρει βιταμίνες συμπλέγματος Β, μέταλλα και ιχνοστοιχεία (ασβέστιο, ψευδάργυρο, μαγνήσιο, σελήνιο), λιγνάνες, λιπαρά οξέα και βιτ. Ε αλλά και θερμίδες.

Χαρταετός
Αν ο καιρός το επιτρέπει, προτιμήστε να κάνετε πικ-νικ. Ούτως ή άλλως όλα τα παραπάνω είναι κατάλληλα για μεζεδάκια και όχι για κυρίως φαγητό. Διασκεδάστε με την παρέας σας και, φυσικά, μην ξεχάστε το πέταγμα του χαρταετού! Εναλλακτικά, επιλέξτε ένα σύντομο περίπατο ή μια βόλτα με ποδήλατο στην εξοχή.

Ακόμα και αν δεν καταφέρετε να ασκηθείτε ή να συγκρατηθείτε στο θέμα του φαγητού, πρέπει να θυμάστε ότι μια κακή μέρα, δεν είναι ικανή να καταστρέψει ένα πρόγραμμα απώλειας βάρους.

Η σωστή διατροφή είναι στάση ζωής και η ζωή θέλει καλοπέραση!

Saitis Home Έπιπλα