Ενδιαφέροντα άρθρα

Ένας πιο υγιεινός τρόπος να τσικνίσουμε - Γράφει η διατροφολόγος Ρούλα Γουρουντή

Τελικά, τι ισχύει για το ψήσιμο στα κάρβουνα; είναι υγιεινό ή όχι; Εξάλλου, για χρόνια, η κλασική σύσταση των ειδικών όταν τρώμε έξω είναι να επιλέγουμε ψητά αντί για τηγανητά.

Κι αυτό επειδή τα ψητά φαγητά είναι γενικά πιο υγιεινή επιλογή από τα τηγανητά (αφού δεν έχουν κουρκούτια και δε συγκρατούν τόσο λάδι κατά το μαγείρεμα).
Εκτός αυτού, το ψήσιμο στα κάρβουνα κάνει το φαγητό φανταστικό στην όψη και στη γεύση. Είναι η καπνιστή γεύση, οι διάφορες μαρινάδες, οι γραμμές της σχάρας που μένουν πάνω στο κρέας, ή αυτή η γεύση “της ώρας” που προκύπτει όταν ψήνεται κάτι σε υψηλή θερμοκρασία για μικρό χρονικό διάστημα; Μάλλον όλα τα παραπάνω...

Δυστυχώς όμως, από διατροφικής άποψης, υπάρχουν δύο μειονεκτήματα όσον αφορά το ψήσιμο στα κάρβουνα.

- οι περισσότεροι συνήθως καταλήγουμε να τρώμε πολύ λιπαρά κρέατα και λουκάνικα όταν ανάβουμε τα κάρβουνα – με αποτέλεσμα να καταναλώνουμε πολύ περισσότερες θερμίδες, κορεσμένο λίπος και χοληστερόλη.
- και μετά, υπάρχει το θέμα των καρκινογόνων ουσιών: οι ουσίες αυτές χωρίζονται σε δύο κατηγορίες – τους πολυκυκλικούς αρωματικούς υδρογονάνθρακες που σχηματίζονται όταν το λίπος από το κρέας στάζει πάνω στα κάρβουνα και στη συνέχεια “κάθεται” πάνω στο κρέας με τον καπνό ή τις φλόγες που προκύπτουν, και τις ετεροκυκλικές αμίνες, οι οποίες παράγονται όταν εκθέτουμε το κρέας σε πολύ υψηλή θερμοκρασία.

Μην απελπίζεστε όμως! Δε θα χαλάσουμε την τσικνοπέμπτη μας – αφού υπάρχουν τρόποι να “τσικνίσουμε” πιο υγιεινά.

 

5 τρόποι για υγιεινό τσίκνισμα

Ψήσε έξυπνα, ψήσε άπαχα

Όταν ψήνετε κρέας, μπορείτε να ελαχιστοποιήσετε το λίπος που θα στάξει στα κάρβουνα αν έχετε επιλέξει άπαχα κομμάτια κρέατος, έχοντας αφαιρέσει δλδ το ορατό λίπος και τις πέτσες. Φυσικά, οι περισσότεροι θα πουν ότι τα άπαχα κομμάτια κρέατος στεγνώνουν στο ψήσιμο και δεν είναι νόστιμα – γι'αυτό προχωράμε στη δεύτερη συμβουλή.

Μαρινάδες!
Τι καλύτερο από το να ποτίσουμε το κρέας μας με έξτρα γεύσεις, βάζοντάς τo σε μια νοστιμη μαρινάδα! Μερικά κλασικά υλικά για μαρινάρισμα είναι το κρασί, το ξύδι, ο χυμός λεμονιού ή lime, η μουστάρδα, το μέλι, το σκόρδο, το κρεμμύδι, τα μυρωδικά και τα μπαχαρικά. Οι έρευνες δείχνουν ότι ένα απλό μαρινάρισμα μπορεί να μειώσει την παραγωγή ετεροκυκλικών αμινών έως και 95%!

Μερικές συμβουλές για το μαρινάρισμα:

- Αν θέλετε να χρησιμοποιήσετε λάδι, επιλέξτε ελαιόλαδο και σε μικρή ποσότητα (για να ελαχιστοποιήσετε το λίπος που θα στάξει στα κάρβουνα).
- Αν πρόκειται να μαρινάρετε το κρέας σας για πάνω από μισή ώρα, φυλάξτε το στο ψυγείο.
- Αν θέλετε να χρησιμοποιήσετε τη μαρινάδα κατά τη διάρκεια του ψησίματος, μη βάλετε αυτήν που είχατε βουτήξει μέσα το κρέας (έτσι μεταφέρονται οι χυμοί από το ωμό κρέας στο ψημένο). Κρατήστε μέρος της μαρινάδας ξεχωριστά ΠΡΙΝ βάλετε μέσα το ωμό κρέας να μαριναριστεί.
- Το κρέας και τα πουλερικά είναι καλό να μαρινάρονται για τουλάχιστον 2 ώρες. Τα ψάρια και τα λαχανικά μαρινάρονται μέσα σε 1 ώρα.

Μειώστε το χρόνο ψησίματος
Ψήστε μικρότερες μερίδες κρέατος και πουλερικών, έτσι ώστε να ψηθούν γρηγορότερα και να μείνουν για λιγότερο χρόνο πάνω από τα κάρβουνα. Ένας άλλος τρόπος να μειώσουμε το χρόνο στη σχάρα (συμβουλή και για όταν έχουμε πολλά κρέατα να ψήσουμε και δεν προλαβαίνουμε) είναι να έχουμε προ-ψήσει το κρέατα στο φούρνο και να τα “τελειώσουμε” στα κάρβουνα.

Γύρισμα, συνέχεια γύρισμα
Το συχνό γύρισμα του φαγητού στη σχάρα φαίνεται να προλαμβάνει τη δημιουργία ετεροκυκλικών αμινών, σύμφωνα με κάποιες έρευνες. Για να τα γυρίζετε χωρίς να τα τρυπάτε (κάτι που θα κάνει τα ζουμιά να στάξουν στα κάρβουνα), χρησιμοποιήστε λαβίδα ή διπλή σχάρα που γυρίζει.

Κάν'το σουβλάκι
Ένας έξυπνος τρόπος να μειώσουμε το χρόνο ψησίματος είναι να κάνουμε το κρέας μας σουβλάκι. Μπορούμε να τα αγοράσουμε έτοιμα ή να τα φτιάξουμε μόνοι μας, επιλέγοντας το κρέας που μας αρέσει και ιδανικά παρεμβάλλοντας κομμάτια λαχανικών (όπως πιπεριά, ντοματίνια, κρεμμύδι, μανιτάρια) ανάμεσα στα κομμάτια κρέατος. Δίνοντας, έτσι, χρώμα και θρεπτική αξία στο φαγητό μας.

Saitis Home Έπιπλα