Onus News

Επιχειρησιακή ηθική και αποτελεσματικότητα στόχων

Γράφει ο Κωνσταντίνος Μάντζαρης

Στα πλαίσια της επιχειρησιακής ηθικής, οι οργανισμοί προσαρμόζονται με τέτοιο τρόπο ώστε να δρουν αποτελεσματικά δίχως αρνητικές επιπτώσεις, τόσο για την ίδια την επιχείρηση όσο και για την ευρύτερη κοινωνία εντός της οποίας δραστηριοποιούνται. Αυτό που γίνεται άμεσα αντιληπτό, ειδικά σε συνθήκες οικονομικής κρίσης, είναι ότι πολλές φορές η ηθική προσαρμόζεται ανάλογα με τις επιχειρησιακές αποφάσεις.

Ένα από τα τελευταία και ιδιαίτερα ανησυχητικά παραδείγματα, αφορά την εταιρία Nestle η οποία όπως αναφέρει το Bloomberg, θέλει να διοχετεύει στην αγορά τόσο γεύματα πλούσια σε ζάχαρη, όσο και χάπια για το διαβήτη. Δηλαδή, η εταιρία θα παρέχει κατά κάποιο τρόπο και την "αρρώστια", και τη "θεραπεία", δημιουργώντας έτσι ένα σύνδεσμο μεταξύ των προϊόντων της, άρα και μεγαλύτερα κέρδη. Υπό το πρίσμα αυτό, η επιχειρησιακή ηθική δέχεται ένα βαρύ χτύπημα, αφού ο ηθικός κώδικας και το κέρδος με ενέργειες αυτού του τύπου δε γίνεται να συνδυαστούν.

Η Nestle, είναι μακράν η μεγαλύτερη εταιρία τροφίμων στον πλανήτη, με ιστορία 150 ετών. Οι 335,000 εργαζόμενοι αυτής, παράγουν πάνω από 2,000 επωνυμίες (Brands), σε 436 εργοστάσια που είναι εγκατεστημένα σε 85 διαφορετικές χώρες. Πρόκειται για την εταιρία με τη μεγαλύτερη αξία στην Ευρώπη αφού αγγίζει τα 240 δισ. δολάρια, ενώ ξεπερνά ακόμα και εταιρίες γίγαντες από την πετρελαϊκή αγορά, όπως την Royal Dutch Shell. Παράλληλα, τα προϊόντα της διατίθενται σε 189 από τις 195 χώρες του κόσμου. Η Nestle, αποτελεί σταθμό στην παγκόσμια επιχειρησιακή ιστορία, αφού ο ιδρυτής της H. Nestle συνέβαλε στη διαμόρφωση των παγκόσμιων διατροφικών συνηθειών και προτύπων, όπως είναι το σοκολατούχο γάλα, ή ο στιγμιαίος καφές (Nescafé).

Μία εταιρία αυτού του μεγέθους, δεν έχει την ανάγκη να δίνει δικαιώματα περί του ηθικού κώδικά της. Όμως, τί γίνεται όταν τα ποσοστά κέρδους δεν είναι αυτά που απαιτούν οι επενδυτές και η αγορά, καθώς ήδη από το 2012 σε ετήσια βάση αυτά συρρικνώνονται;

Αν και τον 20ό αιώνα η ζάχαρη αποτέλεσε συνώνυμο των γλυκών και της απόλαυσης, σήμερα συγκαταλέγεται μαζί με τον καπνό και το αλκοόλ στις ουσίες που οι κυβερνήσεις στρέφουν την προσοχή τους ως προς την αντιμετώπιση των επιπτώσεων που επιφέρουν, όπως αναφέρει το Bloomberg. Ενδεικτικά, η Μ. Βρετανία ήδη από το Μάρτιο, έχει υποχρεώσει τις εταιρίες να πληρώνουν φόρο επί των αναψυκτικών και ποτών που εμπεριέχουν ζάχαρη, σε μια συλλογική προσπάθεια για μείωση της παχυσαρκίας. Το ίδιο συμβαίνει σταδιακά και στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής, ενώ ολοένα και περισσότερες χώρες ακολουθούν αυτήν την πορεία. Αντίστοιχα και οι μεγαλύτερες εταιρίες του χώρου, όπως οι Coca-Cola, Mondelēz International (με τα Oreos), και PepsiCo.

Έτσι λοιπόν, αντί η Nestle να ακολουθήσει την παραπάνω οδό, σύμφωνα με το ρεπορτάζ φαίνεται πως στρέφεται στο χώρο της βιομηχανίας φαρμάκων, με σκοπό τη δημιουργία και πώληση του "αντίδοτου" της ζάχαρης. Βέβαια, τα φάρμακα αυτά θα μπορούσαν να μην είναι χάπια, αλλά αντίθετα τρόφιμα με ιδιαίτερα διατροφικά στοιχεία, με αποτέλεσμα να δελεάσουν το κοινό να "θεραπευτεί" δίχως να λαμβάνει θεραπευτική αγωγή όπως κάνει με άλλες ασθένειες.

PrintEmail

 

 

Saitis Home Έπιπλα

 Pizza IQ