ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΑ

ΔΗΜ.ΜΥΛΩΝΑΣ: "Όσο καλύτερα οργανώνεις το αβέβαιο, τόσες περισσότερες πιθανότητες έχεις να μην παραδοθείς σε αυτό"

Μια υπέροχη, ιδιαίτερα αξιόλογη παράσταση παρουσιάζεται την Κυριακή 26 Ιουλίου στο Υπαίθριο Θέατρο "Γ.Παππάς" στο Αίγιο (9 μ.μ.). Πρόκειται για την κωμωδία του Τζόρντι Γκαλθεράν "Το Δάνειο", με τον Σωτήρη Χατζά και τον Δημήτρη Μυλωνά, που υπογράφει και τη σκηνοθεσία.

Ο Δημήτρης Μυλωνάς, ως ηθοποιός έχει συνεργαστεί με πολλούς σκηνοθέτες όπως Σπύρος Ευαγγελάτος, Δημήτρης Λιγνάδης, Σωτήρης Χατζάκης, Λίλλυ Μελεμέ, Κώστας Τσιάνος, Στάθης Λιβαθινός, Ρούλα Πατεράκη κ.α. ενώ για 7 χρόνια συμμετείχε στο δυναμικό της Πειραματικής Σκηνής του Εθνικού θεάτρου υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση του Στάθη Λιβαθινού. Έχει παρακολουθήσει σεμινάρια με τους Ανατόλι Βασίλιεφ, Ιρίνα Πρόμπτοβα, Αντρέι Στσούκιν, Νικολάι Κάρποφ, Λυδία Κονιόρδου κ.α. Έχει πάρει μέρος σε τηλεοπτικές σειρές και ταινίες κι έχει δώσει τη φωνή του σε πολλές μεταγλωτίσεις. Από το 2013 αρχίζει η ενασχόληση του και με τη σκηνοθεσία.

Ο γνωστός ηθοποιός και σκηνοθέτης μιλά στο filodimos.gr για το "Δάνειο" αλλά και για τις εξελίξεις στο θέατρο εν γένει:

*****************************************************************

ΕΡ: Πείτε μας δυο λόγια για το έργο, τι το κάνει τόσο ξεχωριστό και πετυχημένο;

ΑΠ: Ο Αντόνιο επιθυμεί διακαώς να λάβει ένα τραπεζικό δάνειο όμως ως μοναδική εγγύηση έχει να επιδείξει το λόγο της τιμής του. Μπροστά στην επίμονη άρνηση του διευθυντή της τράπεζας να εγκρίνει το πολυπόθητο δάνειο, ο επίδοξος αιτών απειλεί τον διευθυντή της τράπεζας ότι θα «αποπλανήσει» τη γυναίκα του αξιοποιώντας την ακαταμάχητη έλξη που ασκεί στο γυναικείο φύλο! Το έργο είναι Ισπανικό, αφορά όμως όλες τις χώρες, έχει ανεβεί πολλές φορές με πολύ μεγάλη επιτυχία και πολυβραβευμένος και ο συγγραφέας του. Το «Δάνειο» του Τζόρντι Γκαλθεράν είναι ένα σύγχρονο συγγραφικό διαμάντι που δημιουργήθηκε από και στη διάρκεια της οικονομικής κρίσης του ευρωπαϊκού νότου, μια κρίση που δεν προκάλεσε μόνο την κατάρρευση του χρηματοπιστωτικού συστήματος αλλά επηρέασε βαθύτατα τις ανθρώπινες σχέσεις σε κάθε επίπεδο.

ΕΡ: Γιατί θεωρήσατε ότι τη συγκεκριμένη στιγμή, ήταν η κατάλληλη για να γίνει η αυτή η επιλογή;

ΑΠ:  Επτά μόλις χρόνια από τη συγγραφή του έργου, η Ευρώπη αλλά και ο κόσμος όλος περνάει μια νέα σοβαρότατη κρίση που ενώ διαθέτει υγειονομικά χαρακτηριστικά ασφαλώς έχει ισχυρές επιπτώσεις στο σύνολο του κοινωνικού, οικονομικού και πολιτικού μηχανισμού. Η υγεία συγκρούεται με την οικονομία, οι συσχετισμοί διαρκώς μεταβάλλονται και στο βωμό της προστασίας της υγείας που είναι αδιαμφισβήτητα υπέρτατο αγαθό, θυσιάζονται πολιτικές που επιδεινώνουν όλο και περισσότερο τις κοινωνικές ανισότητες. Σε αυτό λοιπόν το κοινωνικό-πολιτικό πλαίσιο, το έργο του Γκαλθεράν βρίσκει το φυσικό του τοπίο για άλλη μια φορά καθώς τα κακώς κείμενα που καυτηρίασε με την πένα του επτά χρόνια πριν, παραμένουν τραγικά επίκαιρα έως και σήμερα.

ΕΡ: Δώστε μας λίγα περισσότερα στοιχεία για τους δύο πρωταγωνιστικούς ρόλους.

ΑΠ: Ο Αντόνιο είναι ένας ήρωας της καθημερινότητας ο οποίος κουβαλάει στην πλάτη του όλη την απελπισία της οικονομικής κρίσης. Μη διαθέτοντας κανένα άλλο μέσο πειθούς και αξιοπιστίας αποφασίζει να τα παίξει όλα για όλα και να μπλοφάρει. Ευρηματικός κι ευέλικτος, δεν διστάζει απέναντι στο στόχο του για τον απλούστατο λόγο ότι δεν έχει τίποτα να χάσει. Ένα σύγχρονος πολυμήχανος Οδυσσέας που η προσωπική του Ιθάκη είναι απλά η έγκριση ενός τραπεζικού δανείου ως εγγύηση μιας καλύτερης ζωής. Ίσως το «ταξίδι» του να μην ακούγεται συναρπαστικό, είναι όμως απόλυτα πραγματικό.
Από την άλλη, ο διευθυντής της τράπεζας αντιπροσωπεύει ένα ολόκληρο σύστημα οργανωμένο σε συνάρτηση και προς εξυπηρέτηση του κεφαλαίου. Τεχνοκράτης και υπεροπτικός, υποτιμά τον πελάτη του καθώς στα μάτια του είναι ένας ακόμα αποτυχημένος αφού δεν προσφέρει στην παραγωγή και την οικονομία. Κι όμως ενώ ο Αντόνιο φαίνεται ο αδύναμος κρίκος, σε αυτήν τη “man to man” μάχη, η ανάγκη, η απελπισία και η αποφασιστικότητα τον εξοπλίζουν με «αρετή και τόλμη». Την ίδια στιγμή ο διευθυντής της τράπεζας έχει ως όπλα να επιδείξει την κοινωνική καταξίωση και την επαγγελματική του θέση, είναι εκείνος που θα εγκρίνει ή θα απορρίψει ένα δάνειο άρα ως ένα βαθμό θα διαμορφώσει και τη μοίρα του κάθε πελάτη που έχει εναποθέσει τις ελπίδες για ένα καλύτερο αύριο στην «υπογραφή» του. Εντούτοις η αντιπαράθεση των δύο αντρών θα απομακρυνθεί από την περιοχή της οικονομικής συναλλαγής και όταν περάσει στο πεδίο του έρωτα, η κοινωνική καταξίωση του διευθυντή θα αποδειχθεί δευτερευούσης σημασίας. Ο Γκαλθεράν επιστρέφει με σύγχρονη γραφή και βαθιά πολιτική σκέψη στον κοινό τόπο ότι τα χρήματα δεν εγγυώνται την ευτυχία και ότι απέναντι στον έρωτα, όλοι και όλες είμαστε το ίδιο ευάλωτοι κι ευάλωτες.  
 

ΕΡ: Πώς θα μας λέγατε ότι συνδέεται με την εποχή μας τα κωμικά στοιχεία του «Δανείου»;

ΑΠ: Το κωμικό και δη το σατιρικό στοιχείο είναι ένα εργαλείο που προσφέρει τη δυνατότητα να ενδυθεί και να καυτηριάσει μια πραγματικότητα με τρόπο άμεσο κι εύληπτο. Συνάμα το γέλιο είναι από τη φύση του μια διαδικασία κάθαρσης, είναι μια διαδικασία στην οποία το σώμα καλείται να πάρει μεγάλες ανάσες, να ανακουφιστεί, να «θεραπευτεί». Ο Γκαλθεράν «κλέβει» το γρήγορο ρυθμό και τις ανατροπές της φάρσας, οδηγεί τη συνθήκη και τους ήρωές του στα άκρα, όμως όλα αυτά με καθαρό στόχο την πολιτική σάτιρα. Άλλωστε η ίδια η χρηματοπιστωτική κρίση και οι συνέπειες της είναι ακραία, πάνω λοιπόν σε αυτήν τη βάση χτίζεται μια ευφυέστατη κωμωδία όχι με διάθεση να λειανθεί η συνθήκη της απελπισίας των δύο πρωταγωνιστών αλλά να υπάρξει σκηνικά και κατά συνέπεια και υποκριτικά ένας κώδικας που εμπεριέχει και την «ανακούφιση».

ΕΡ: Υπό την απειλή της πανδημίας (που δεν έχει λήξει) πώς κάνει κάποιος σήμερα θέατρο; Με μέτρα ασφαλείας, λιγότερες θέσεις, λιγότερα εισιτήρια; Είναι δύσκολο και αγχωτικό και για τον ίδιο τον καλλιτέχνη;

ΑΠ: Καταρχάς λες στον εαυτό σου ότι θα συνεχίσεις να κάνεις θέατρο και μετά αρχίζεις να σκέφτεσαι το πώς. Η συνθήκη της πανδημίας αναγκαστικά θα φέρει μια σειρά από «κανόνες» που θα πρέπει να τηρηθούν, και δεν μιλάω ασφαλώς μόνο για τους υγειονομικούς κανόνες. Θα επηρεάσει το ρεπερτόριο, είναι βέβαιο ότι οι περισσότεροι καλλιτέχνες φέτος θα κινηθούν στην επιλογή έργων με λίγα πρόσωπα, παραγωγές δηλαδή ελεγχόμενου κόστους αλλά και σκηνικής ευελιξίας ως προς τις οδηγίες που έχουν δοθεί σχετικά με την ασφάλεια. Η περιορισμένη χωρητικότητα αυτομάτως σημαίνει λιγότερα εισιτήρια και τα λιγότερα εισιτήρια, λιγότερα έσοδα, ως εκ τούτου προβλέπεται μια εξαιρετικά δύσκολη θεατρική σεζόν κι όλα αυτά με το δεδομένο ότι δεν θα υπάρξει δεύτερο lockdown και επιπλέον ότι ο κόσμος δεν θα φοβηθεί να έρθει στις σκηνές. Είναι σαφές ότι όλο αυτό το ασφυκτικά δύσκολο σχήμα, αν δεν στηριχθεί από την Πολιτεία με συντονισμένες και ξεκάθαρες κινήσεις, θα γίνει απαγορευτικό ως προς την επιβίωση των περισσότερων θεάτρων του τόπου. Αν με ρωτάτε, είναι η μεγαλύτερη κρίση που έχει περάσει το θέατρο στη σύγχρονή του Ιστορία και πολύ φοβάμαι ότι κανείς δεν μπορεί να προβλέψει με βεβαιότητα τις εξελίξεις.

ΕΡ: Σε αυτή την συγκυρία που το κοινό είναι αμήχανο και διστακτικό πως βλέπετε το θεατρικό χειμώνα στο Από Μηχανής;

ΑΠ: Η θεατρική σεζόν 2020-2021 του Από Μηχανής Θεάτρου έχει να προσφέρει αντίστοιχα πλούσιο με τις προηγούμενες χρονιές, ρεπερτόριο. Εμείς μένουμε σταθεροί στον προγραμματισμό μας ο οποίος είχε κλείσει από τον Ιανουάριο του 2020, παραμονές δηλαδή του lock down. Δεν ακυρώνουμε τίποτα, επιμένουμε με το ίδιο πάθος και το ίδιο πείσμα, στις δικές μας παραγωγές έχουμε συνοδοιπόρους και εξαιρετικές φιλοξενούμενες παραγωγές, με λίγα λόγια δεν σταματάμε όσα είχαμε οραματιστεί για την ερχόμενη σεζόν. Όσο κι αν η πραγματικότητα είναι γεμάτη ανατροπές, δεν έχει νόημα να αφήνεσαι παραδομένος στη μοίρα, όσο καλύτερα οργανώνεις το αβέβαιο, τόσες περισσότερες πιθανότητες έχεις να μην παραδοθείς σε αυτό. Ασφαλώς  η πορεία του Από Μηχανής συνδέεται κι επηρεάζεται άμεσα από τη γενική συνθήκη, εμείς σε αυτήν λοιπόν την εξαιρετικά δυσμενή για τον τόπο συγκυρία η οποία ακόμα δεν έχει δείξει το πραγματικό της πρόσωπο, προσπαθούμε να οχυρωθούμε όσο το δυνατόν καλύτερα συνεχίζοντας να κάνουμε θέατρο, συνεχίζοντας δηλαδή να κάνουμε τη δουλειά μας.

Saitis Home Έπιπλα