ΑΓΡΟΤΙΚΑ

Έσπασαν τα κοντέρ οι εξαγωγές φρούτων και λαχανικών την περίοδο 2015/2016, είχαμε ρεκόρ δεκαετίας σε 8 προϊόντα

Οι εξαγωγές νωπών φρούτων και λαχανικών, κατά την εμπορική περίοδο 2015/2016, ολοκληρώθηκαν στα τέλη Σεπτεμβρίου (από 1/10/2015 μέχρι 30/9/2016), με εντυπωσιακή αύξηση της αξίας και του όγκου τους. Αυτό δείχνουν τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ που επεξεργάστηκε και δημοσιοποίησε ο κ. Γεώργιος Πολυχρονάκης, Ειδικός Σύμβουλος του Συνδέσμου Incofruit - Hellas. Οι εκτιμήσεις αναφέρουν ότι μέχρι το τέλος του 2016 οι εξαγωγές οπωροκηπευτικών θα ξεπεράσουν τους 1,5 - 1,6 εκατ. τόνους. Παρά το ρωσικό εμπάργκο, που διέκοψε την ανοδική πορεία των προηγουμένων περιόδων, ο επαναπροσδιορισμός των στόχων εξαγωγής των προϊόντων μας, με διεύρυνση των παραδοσιακών αγορών αλλά και το άνοιγμα νέων, έφεραν τελικά θετικά αποτελέσματα. Έτσι είχαμε ρεκόρ 10ετίας στις εξαγωγές πορτοκαλιών (444.033 τόνους), μανταρινιών (121.581), λεμονιών (24.946), μήλων (104.271), ακτινιδίων (120.725), αγγουριών (42.898), καρπουζιών (178.316) και δαμάσκηνων (6.858).

Αναλυτικότερα κατά την εξαγωγική αυτή περίοδο 2015/2016 οι εξαγωγές των νωπών φρούτων και λαχανικών, σημείωσαν ρεκόρ 10ετίας:
α) στα πορτοκάλια κατά 54,8% κατ όγκο σε σχέση με την περίοδο 2014/2015 και ανήλθαν σε 444.033 τόνους και η αξία αυξήθηκε κατά 41,7%, φθάνοντας στα 164,834 εκατομμύρια ευρώ,
β) στα μανταρίνια κατά 41,2% κατ όγκο σε σχέση με την περίοδο 2014/2015 και ανήλθαν σε 121.581τόνους και η αξία αυξήθηκε κατά 45,1%, φθάνοντας στα 51,495 εκατομμύρια ευρώ,
γ) στα λεμόνια κατά 259,8% κατ όγκο σε σχέση με την περίοδο 2014/2015 και ανήλθαν σε 24.946 τόνους και η αξία αυξήθηκε κατά 270,5% φθάνοντας στα 14,658 εκατομμύρια ευρώ
δ) στα μήλα κατά 35,5%κατ όγκο σε σχέση με την περίοδο 2014/2015 και ανήλθαν σε 104.271 τόνους και η αξία αυξήθηκε κατά 17,9% φθάνοντας στα 40,212 εκατομμύρια ευρώ
ε) στα ακτινίδια κατά 3,9% κατ όγκο σε σχέση με την περίοδο 2014/2015 και ανήλθαν σε 120.725 τόνους με μείωση όμως της αξίας τους κατά -18,0% φθάνοντας στα 76,607 εκατομμύρια ευρώ

Εκτός όμως από την αύξηση των εξαγωγών στα χειμερινά φρούτα, οι ετήσιες εξαγωγές 2016 (μέχρι 30/9) των θερινών φρούτων και λαχανικών παρουσιάζουν επίσης σημαντική αύξηση.
Συγκεκριμένα στα ροδάκινα είχαμε αύξηση σε σχέση με το 2015 κατά 17,8% κατ όγκο, στα βερίκοκα 59,3%, στις φράουλες 9,6%, στα νεκταρίνια 5,8%, στα δαμάσκηνα 328,5% και στα καρπούζια 5,1%. Μείωση παρουσίασαν μόνο τα κεράσια (-41,2%), τα επιτραπέζια σταφύλια (-33,8%) και οι πιπεριές (-41,1%) λόγω μειωμένης παραγωγής που οφείλεται σε ζημιές από καιρικές καταστροφές.

Δηλώσεις
Όπως επισημαίνει ο κ. Πολυχρονάκης, «το ρεκόρ 10ετίας στις εξαγωγές μας οφείλεται αφ ενός στην βελτίωση την τελευταία 20ετία της προσπάθειας των παραγωγών της χώρας μας, που υιοθέτησαν και εφάρμοσαν όλες τις σύγχρονες καλλιεργητικές μεθόδους, με αποτέλεσμα να παράγουν προϊόντα σωστής ποιότητας και αφ ετέρου στην εξαγωγική δραστηριότητα της χώρας μας με τον εκσυγχρονισμό των εγκαταστάσεων τυποποίησης και συσκευασίας αλλά και του μάρκετιγκ, με τον εμπλουτισμό του με νέο αίμα με γνώσεις και εξειδίκευση.

Οι παράγοντες αυτοί συνέβαλαν στην βελτίωση της ανταγωνιστικότητας των προϊόντων μας και την τοποθέτησή τους κατ ευθεία στα ράφια των μεγάλων Αλυσίδων Υπερ-καταστημάτων λιανικής πώλησης. Κατά εκτίμηση οι εξαγωγές νωπών φρούτων και λαχανικών στο τέλος του 2016 θα είναι αυξημένες 16 έως 18%, έναντι του 2015 και θα ξεπεράσουν τους 1,5 - 1,6 εκατ. τόνους. Ο Σύνδεσμός Ελληνικών Επιχειρήσεων Εξαγωγής Διακίνησης Φρούτων Λαχανικών και Χυμών Incofruit - Hellas εκτιμά ότι η εμπορική περίοδος 2015/16 ολοκληρώθηκε με θετικό πρόσημο».

Προβλήματα
Η περίοδος 2015/2016 χαρακτηρίζεται από:
Την εξακολούθηση διακίνησης ατυποποίητων οπωροκηπευτικών προϊόντων σε κιβώτια συσκευασίας επαναχρησιμοποιημένα χωρίς την απαιτούμενη σήμανση, ακόμη και χύμα εντός των φορτηγών αυτοκινήτων, χωρίς την επεξεργασία τους από συσκευαστήρια, χωρίς την τήρηση κανόνων υγιεινής και ασφάλειας και την προώθηση τους από «Έλληνες εμπόρους» στις γειτονικές Βαλκανικές χώρες, με κινδύνους για την υγεία των καταναλωτών και με δυσφήμηση των ελληνικών προϊόντων.

Παράλληλα παρατηρείται δραστηριότητα Βαλκάνιων και άλλων «εμπόρων» που διακινούν επίσης μη τυποποιημένα οπωροκηπευτικά κατευθείαν από το χωράφι ή και από τις λαχαναγορές και σε μεγάλες «συσκευασίες χύμα», χωρίς να είναι εγγεγραμμένοι στο Μητρώο Εμπόρων Νωπών Οπωροκηπευτικών (με μη αναγγελία των φορτώσεων), χωρίς φορολογικό εκπρόσωπο αλλά ενίοτε με ελληνικό ΑΦΜ.

Συνέπεια αυτής της πρακτικής - της μη εφαρμογής δηλαδή της Κοινοτικής και Εθνικής Νομοθεσίας - είναι οι τιμές εξαγωγής προς τις Βαλκανικές χώρες να έχουν «βαλτώσει» και οι υγιείς εξαγωγικές επιχειρήσεις οπωροκηπευτικών της χώρας μας να βιώνουν μια ανάσχεση της δραστηριότητας τους προς αυτές τις παραδοσιακές αγορές των προϊόντων μας.

Προκειμένου να διατηρήσουμε την παρουσία των προϊόντων μας στις καταναλωτικές αγορές παραδοσιακές και νέες θα πρέπει η ελληνική καλλιέργεια οπωροκηπευτικών να εμπλουτιστεί και να επεκταθεί, τόσο από άποψη έκτασης όσο και από πλευράς νέων ποικιλιών με μετασυλλεκτική διάρκεια. Η «αλλαγή πλεύσης» στις καλλιέργειες θα πρέπει να προβλέπει προϊόντα με διαφορετικά στάδια ωρίμανσης, ούτως ώστε να επεκταθεί η καλλιεργητική περίοδος και να εκμεταλλευτούμε όλες τις δυνατότητες που μας δίνει κλιματικά και γεωγραφικά η χώρα μας.

Ο Σύνδεσμός Ελληνικών Επιχειρήσεων Εξαγωγής Διακίνησης Φρούτων Λαχανικών και Χυμών Incofruit – Hellas θεωρεί απαραίτητο για τον τομέα όπως κατά το εναπομένον διάστημα του 2016 εφαρμοσθούν τα σε εκκρεμότητα προς ψήφιση μέτρα για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας, ώστε να επιστρέψει στο δρόμο της ανάπτυξης.

Από την άλλη πλευρά, είναι απαραίτητο να τερματισθεί η σε βάρος των παραγωγών φρούτων και λαχανικών πρακτική διευκόλυνσης, ουσιαστικώς σε εθνικό και κοινοτικό επίπεδο, εισαγωγών ομοειδών προϊόντων τρίτων χωρών.

Ελπίζουμε κατά την διάρκεια της εμπορικής περιόδου 2016/2017, οι δράσεις προτεραιότητας να σχετίζονται με το άνοιγμα νέων αγορών στον τομέα της εμπορικής πολιτικής, εξάλειψη όλων των υφιστάμενων αντικινήτρων (φορολογικά, τέλη μη ανταποδοτικά, προβλήματα δανεισμού κ.α.) προς βελτίωση της ανταγωνιστικότητας μας, για την διατήρηση του μεριδίου μας στις παραδοσιακές καταναλωτικές αγορές αλλά και συνέχιση του αυξημένου ρυθμού εξαγωγών των φρούτων και λαχανικών».

ΠΗΓΗ: www.agrotypos.gr

PrintEmail

 

Saitis Home Έπιπλα

 Pizza IQ